Mat, hvile og motivasjon

arild-fotfatterportrettlite.jpgKommentar av Arild Hoksnes

Motivasjon handler grunnleggende om å få satt igang og opprettholdt aktivitet. Noen ganger glemmer vi foredragsholdere at motivasjon også handler om mat og hvile. Vi kan snu på et begrep og si at «mennesket lever ikke av motivasjon alene.»

«Mennesker lever ikke av brød alene», heter det jo egentlig. Vi bør kanskje snu på det. Noen ganger framstilles motivasjon som om den er en av-på-knapp. Du blir oppfordret til å lete etter den riktige mentale stimulansen eller driver med mental trening for å komme igang. Da glemmer vi kanskje at kroppen oppe i all presteringen trenger både mat og hvile. Jeg er selv musiker. Å stå på øverommet er som en transe. Musikere øver mye og lenge på sine instrumenter, og glemmer ofte at den mentale utfordringen i en musikalsk prestasjon, krever en uthvilt kropp som har fått næring.

Hvile må til

Idrettspsykolog Anne Marte Pensgaard minner oss om dette i et intervju med musikkultur.no.

– Olympiatoppen har en generell retningslinje om at hvis du går mer enn tre dager og er generelt veldig sliten, er det varsko om at kroppen ikke har klart å slå av. Du har en pågående stressreaksjon i kroppen. Du kan være sliten fordi du har trent eller øvd for mye, det er én ting, men det kan også være andre årsaker. Hvis du kjenner at «nå er det ikke mer overskudd igjen», må du legge om litt, sier hun.

Og hennes råd er å ta imot kostholdsråd, og å sørge for restitusjon: – Det tar tre ganger så lang tid å bygge seg opp som å bryte seg ned. Har du gått rundt og vært sliten i tre måneder, kan det ta nærmere ni måneder å komme tilbake på topp, sier Pensgaard.

Min kommentar er at det hjelper ikke verken med motivatorer eller motivasjonsforedrag, hvis det er hvile og mat som mangler. Så enkelt et råd hører etter min mening hjemme i alle sammenhenger der motivasjon til å prestere er temaet.

Kommentarer er skrudd av for Mat, hvile og motivasjon

Filed under Motivasjon som fag

Kommentarer er stengt.