Hemmeligheten til gode talere og foredragsholdere

Av Arild Hoksnes

Hvem er det vi lytter til? Hva skiller en god taler ut fra andre talere? Hva gjør at vi lytter til enkelte foredragsholdere, men sovner fra andre?

Lytt til dette foredraget på 10 minutter. Julian Treasure oppsummerer mye erfaring om hvilke kvaliteter vi leter etter hos dem vi vil lytte til. For dette er nøkkelen både i hverdagskommunikasjon, som taler eller foredragsholder: Du MÅ få folk til å lytte, ellers har du tapt. Å tale eller holde et foredrag er et fag, mens noen ser ut til å tro at det bare er noe du slentrer innom. Det handler både om teknikker du må ha øvd på og en bevissthet om hva kommunikasjon er.

Slik jobber gode talere og foredragsholdere Del I

Nedenfor er hele hans foredrag transkribert til norsk.

Legg i den sammenheng merke til hvor lite nøling, ehh-ing og fomling det er.

Den menneskelige stemme: Det er det instrumentet vi alle spiller. Det er den mektigste lyden i verden, sannsynligvis. Det er det eneste som kan starte en krig eller si «jeg elsker deg.» Og likevel har mange mennesker den erfaring at når de snakker, lytter ikke folk til dem. Og hvorfor det? Hvordan kan vi snakke kraftfullt for å gjøre forandring i verden?

00:32 Det jeg ønsker å foreslå, er en rekke vaner som vi trenger å komme vekk fra. Jeg har satt sammen de syv dødssyndene i tale. Jeg later ikke som dette er en uttømmende liste, men disse syv, tror jeg, er ganske vesentlige vaner som vi alle kan falle inn.

00:48 Først sladder, snakke stygt om noen som ikke er til stede. Ikke en fin vane, og vi vet godt at personen som sladrer om noen, fem minutter senere vil sladre om oss.

01:00 For det andre fordømme. Vi kjenner folk som er som dette i samtalen, og det er svært vanskelig å lytte til noen hvis du vet at du blir dømt og funnet for lett på samme tid.

01:11 Tredje, negativitet. Du kan falle inn i dette. Min mor, i de siste årene av sitt liv, ble veldig, veldig negativ, og det var vanskelig å høre på. Jeg husker, en dag sa jeg til henne: «Det er 1. oktober i dag,» og hun sa: «Jeg vet, er det ikke fryktelig?» (Latter) Det er vanskelig å lytte når noen er negativ.

01:29 Og en annen form for negativitet, klaging. Vel, dette er den nasjonale kunsten i Storbritannia. Det er vår nasjonalsport. Vi klager på været, om sport, om politikk, om alt, men faktisk er klager smittsom elendighet. Det er ikke å spre solskinn og letthet i verden.

01:47 unnskyldninger. Vi har alle møtt denne fyren. Kanskje har vi alle vært denne fyren. Noen mennesker skylder hele tiden på andre. De bare gi det videre til alle andre og ikke ta ansvar for sine handlinger, og igjen, vanskelig å lytte til noen som er være sånn.

02:01 Endelig, den sjette av de syv, overdrivelse. Det nedverdiger vårt språk, faktisk noen ganger. For eksempel, hvis jeg ser noe som virkelig er kjempebra, hva skal jeg kalle det? (Latter) Og så blir selvfølgelig denne overdrivelsen liggende, liggende i evigheter, og vi ønsker ikke å lytte til folk vi vet lyver for oss.

02:23 Og til slutt, dogmatisme, forvekslingen av fakta med meninger. Når disse to tingene blir smeltet sammen, lytter du til vinden. Du vet, noen bombarderer deg med sine meninger som om de var sanne. Det er vanskelig å lytte til det.

02:39 Så her er de syv dødssyndene i tale. Dette er ting jeg tror vi må unngå. Men er det en positiv måte å tenke på dette? Ja, det er det. Jeg vil gjerne foreslå at det er fire virkelig kraftige hjørnesteiner vi kan stå på hvis vi ønsker vår tale skal være kraftig og for å gjøre forandring i verden. Heldigvis er disse tingene stave i ett ord. Ordet er «hagl», og det har en god definisjon også. Jeg snakker ikke om ting som faller fra himmelen og slår deg i hodet. Jeg snakker om denne definisjonen, som er hvordan jeg tror våre ord vil bli mottatt hvis vi står på disse fire tingene.

03:17 Så hva står de for? Se om du kan gjette. The H, Honesty, ærlighet, selvfølgelig, å være sann i det du sier, blir redelig og klar. A er autentisitet, å være deg selv. En venn av meg beskrev det som å stå i sin egen sannhet, som jeg tror er en fin måte å si det. Det har jeg integritet, er mitt ord, faktisk gjør det jeg sier, og kan være noen folk kan stole på. Og L, Love, er kjærlighet. Jeg mener ikke romantisk kjærlighet, men jeg mener å ønske folk godt, av to grunner. Først av alt, tror jeg absolutt ærlighet er kanskje ikke det vi ønsker. Jeg mener: Herregud, du ser stygg ut i dag. Kanskje det ikke er nødvendig. Herdet med kjærlighet, selvfølgelig, er ærlighet en stor ting. Men også, hvis du virkelig ønsker noen godt, er veldig vanskelig å bedømme dem på samme tid. Jeg er ikke engang sikker på at du kan gjøre de to tingene samtidig. Så hagl.

Verktøykasse for gode talere og foredragsholdere

04:15 Det handlet om hva du sier, og det er som den gamle sangen, det er ikke bare det du sier, det er også måten du sier det på. Du har en fantastisk verktøykasse. Dette instrumentet er utrolig, og likevel dette er en verktøykasse som svært få mennesker noen gang har åpnet. Jeg vil gjerne ha en liten gjennomgang med deg nå, og bare trekke noen få verktøy ut som du kanskje har lyst til å ta med hjem og leke med, noe som vil øke kraften i din tale.

04:37 Registeret, for eksempel. Nå kan falsettregisteret ikke være veldig nyttig mesteparten av tiden, men det er et register i mellom. Jeg kommer ikke til å bli veldig teknisk om dette, for noen av dere som er taletrenere. Du kan finne din stemme, imidlertid. Så hvis jeg snakker her oppe i nesa, kan du høre forskjellen. Hvis jeg går her nede i halsen min, som er der de fleste av oss snakker fra det meste av tiden. Men hvis du vil ha vekt, må du gå ned hit til brystet. Du hører forskjell? Vi stemmer på politikere med lavere stemmene, det er sant, fordi vi forbinder dybde med kraft og med autoritet. Det er registeret.

05:15 Da har vi klang. Det er måten stemmen din føles. Igjen, forskningen viser at vi foretrekker stemmene som er rike, glatte, varme, som varm sjokolade. Vel, hvis det ikke er deg, er det ikke slutten på verden, fordi du kan trene. Gå og få en stemmecoach. Og det er fantastiske ting du kan gjøre med pusten, med holdning, og med øvelser for å forbedre klang i stemmen din.

05:38 Så er det prosodi (trykk, tone og lengde). Jeg elsker prosodi. Dette er den syngesangen, meta-språket som vi bruker for å formidle mening. Det er rot nr. en for å gi mening i samtalen. Folk som sier alt på én note er egentlig ganske vanskelig å lytte til hvis de ikke har noen variasjon i det hele tatt. Det er der det monotone kommer fra. Vi har også repeterende prosodi som kommer inn, hvor hver setning ender som om det var et spørsmål når det er faktisk ikke et spørsmål, men en uttalelse. (Latter) Og hvis du gjentar det om og om igjen, begrenser det faktisk din evne til å kommunisere gjennom prosodi, som jeg tror er synd, så la oss prøve og bryte den vanen.

06:19 Tempo. Jeg kan bli veldig, veldig glad og å si noe veldig, veldig fort, eller jeg kan bremse helt ned for å understreke, og på slutten av det, selvfølgelig, er vår gamle venn stillhet. Det er ingenting galt med litt stillhet i en diskusjon, er det? Vi trenger ikke å fylle det med noe. Det kan være svært kraftig.

06:42 Selvfølgelig, tonehøyde går ofte sammen med tempo for å indikere opphisselse, men du kan gjøre det bare med styrken. Hvor mistet du nøklene mine? Hvor mistet du nøklene mine? Så litt annen betydning i disse to måtene å si det på.

06:55 og til slutt, volum. Jeg kan høres veldig opphisset ut av å bruke volum. Beklager hvis jeg skremte noen. Eller, jeg kan virkelig få oppmerksomhet ved å være veldig stille. Noen mennesker kringkaster hele tiden. Prøv å ikke gjøre det. Det kalles «sodcasting», der du presser stemmen din på folk rundt deg uforsiktig og hensynsløst. Ikke hyggelig.

07:19 Selvfølgelig, hvor alt dette kommer inn i bildet mest av alt er når du har noe veldig viktig å gjøre. Du kan stå på en scene som dette og gi en tale til folket. Det kan være å foreslå ekteskap, be om lønnsforhøyelse, en bryllupstale. Uansett hva det er, om det er virkelig viktig, skylder du deg selv å se på denne verktøykassen og sørge for at motoren kommer igang, og ingen motor fungerer godt uten å bli varmet opp. Varm opp stemmen din.

07:46 Egentlig, la meg vise deg hvordan du gjør det. Vil dere reise dere et øyeblikk? Jeg kommer til å vise deg de seks vokale oppvarmingsøvelser som jeg gjør før hver opptreden. Hver gang du skal si noe viktig, gjør disse øvelsene. Først, armene opp, dypt pust inn, og sukk ut, ahhhhh, sånn. En gang til. Ahhhh, veldig bra. Nå kommer vi til å varme opp våre lepper, og vi kommer til å dra, ba, ba, ba, ba, ba, ba, ba. Veldig bra. Og nå, brrrrrrrrrr, akkurat som da du var barn. Brrrr. Nå våkner leppene. Vi kommer til å vekke tungen med å overdrive la, la, la, la, la, la, la, la, la. Vakkert. Dere begynner å bli virkelig gode på dette. Og så, rulle en R. rrrrrrr. Det er som champagne for tungen. Til slutt, og hvis jeg bare har tid til å gjøre én, proffene kaller dette sirenen. Det er veldig bra. Det begynner med «vi» og går til «aw». Den «vi» er høy, er den «aw» lav. Så gjør du, weeeaawww, weeeaawww.

08:53 Fantastisk. Gi dere selv en applaus. Ta plass, takk. (Applaus)

08:58 Neste gang du snakker, gjøre disse øvelsene på forhånd.

09:01 Nå la meg bare sette dette i sammenheng avslutningsvis. Dette er et alvorlig poeng her. Det er der vi er nå, ikke sant? Vi snakker ikke veldig godt med folk som rett og slett ikke lytter i et miljø som handler om støy og dårlig akustikk. Jeg har snakket om dette mange ganger. Hva ville verden vært hvis vi snakket kraftfullt til mennesker som lyttet bevisst i miljøer som faktisk var egnet for formålet? Eller for å gjøre det litt større, hva ville verden vært hvis vi skulle lage og forbruke lyd bevisst og designe alle våre miljøer bevisst for lyd? Det ville være en verden som lyder vakkert, og en verden hvor forståelse ville være normen, og det er en idé verdt å spre. 09:48 Takk. 09:50 Takk. (Applaus)

Comments Off on Hemmeligheten til gode talere og foredragsholdere

Filed under Gode talere og foredragsholdere, Motivasjon som fag, Populære foredrag, Populære foredragsholdere

Kommentarer er stengt.